Käsifysioterapia

Käsiterapia on Kelan korvauksen piiriin kuuluvaa fysioterapian erikoisaluetta. Käsiterapiassa olemme syventäneet osaamisaluettamme käden ja kyynärvarren alueen sairauksien sekä tapaturmien ja leikkausten jälkeisessä fysioterapiassa.

Käsiterapiaan ohjautuvilla potilailla ongelmina mm.

• Ranne- ja sormimurtumat
  • Sormien ja ranteen nivelsidevammat
  • Sormien koukistaja- tai ojentajajänteiden korjausleikkausten jälkeinen tila
  • Rannekanavaleikkauksen jälkeinen tila
  • Sormien puutuminen
  • Säteilyoireet käsissä tai sormissa
  • Erilaiset rasitusperäiset käden ja kyynärvarren alueet tulehdukselliset tilanteet, esim. ns. tennis- ja golf- kyynärpäävaivat
  • Jäätynyt olkapää
  • Operaation tai leikkauksen jälkeinen kipu ja jäykkyys

Käsiterapiaan tulevalla potilaalla voi olla myös muita kudosvaurioita, esim. suurienergisen ruhjoutumisvamman seurauksena voi aiheutua verisuoni- ja hermovauriota. Hankalammissa käsivammoissa on potilas ohjattava käsikirurgiseen yksikköön käsiongelmiin perehtyneiden asiantuntijoiden vastaanotolle.

Omatoiminen harjoittelu erittäin tärkeä osa fysioterapiaa

Käsiterapiassa pyritään mahdollisuuksien mukaan hyvin varhain aloittamaan omatoimiset harjoitteet käden toiminnan parantumiseksi. Asiakkaalle ohjataan heti kuntouttavan fysioterapian alussa harjoitteita kotona tehtäväksi. Erilaiset aktiiviset fysioterapeutin ohjaamat liike- ja lihasvoimaharjoitteet lisätään terapiaan nousujohteisesti. Käden alueen vammat vaativat usein pitkäkestoista terapiaa. On tärkeää motivoida asiakasta omatoimiseen harjoitteluun ja käden aktiiviseen käyttöön jo terapian alkuvaiheessa. Fysioterapiassa oikein suunnatut toimenpiteet mahdollistavat hyvän lopputuloksen eli kivuttoman ja toimivan käden.

Kuntouttavan fysioterapian lisäksi käsifysioterapian hoitomuotoihin kuuluvat myös mobilisointi, faskiakäsittely ja hieronta.

LPG-hoitolaite apuna turvotuksen hoidossa

Usein käden tilanne tapaturman tai leikkauksen jälkeen on vähintäänkin kivulias ja turvonnut. LPG-hoitolaitteen avulla kipu, turvotus ja jäykkyys saadaan nopeasti vähenemään ja käden liikkeen normalisoitumisen myötä aktiiviset kotiharjoitteetkin sujuvat mukavasti.