Jalkafysioterapia

Jalan virheasento yleinen vaivojen aiheuttaja

Alaraaja- ja jalkafysioterapia on Kelan korvauksen piiriin kuuluvaa fysioterapian erikoisaluetta. Jopa 70 %:lla ihmisistä on erityyppisiä jalan virheasentoja, jotka saattavat aiheuttaa vaivoja jaloissa, polvissa, lantiossa, selässä ja hartioissa. Oikeanlaisten jalkineiden käyttö työssä ja vapaa-aikana ovat lähtökohtaisesti tärkeimmät asiat tarkistaa. Jalan toiminnan muuttuessa tai heikentyessä vaikutukset näkyvät koko kehon toiminnassa.

Milloin on aihetta tulla jalkafysioterapeutin vastaanotolle?

• nilkan, kantaluun tai jalkaterän murtumien jälkikuntoutukseen
  • alaraajojen pituuseron epäilyssä
  • jalkaterän rasituskivut kävelyssä, juoksussa, muussa urheilussa tai seisomatyössä
  • nilkan, polven ja lonkan rasituskivut liikkeessä
  • vaivaisenluun aiheuttamat kivut ja päkiäkivut sekä virheasennot jalkaterissä
  • säären alueen kiputilat eli niin sanottu penikkatauti
  • akillesjänteen kipu
  • kantapään kipua aiheuttava plantaarifaskiitti tai plantaarifaskiopatia eli jalkapohjan kalvojänteen rappeuma

Tukipohjalliset osana jalkakivun hoitoa

Alaraaja-analyysin pohjalta laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa fysioterapeuttinen hoitosuunnitelma. Asemalla suunnitellaan ja valmistetaan myös tarvittaessa yksilöllisiä tukipohjallisia eli ortooseja osana fysioterapeuttista hoitoa. Terapeutti ohjaa myös oikeanlaisten työ- ja harrastusjalkineiden valinnassa.

Jalkavaivojen hoidosta vastaa alaraajoihin erikoistunut fysioterapeutti Timo Torpo yhdessä Aseman koulutettujen fysioterapeuttien kanssa.

Fysioterapeutti Jesse Blomberg ohjaa lantion hallintaa