Fysioterapia

Jalkaklinikka – parasta alaraajafysioterapiaa

Vahva osaaminen jalkaongelmien ratkaisuista perustuu pitkään kokemukseen ja terapeutin henkilökohtaiseen haluun kehittää itseään. Timo Torpo on työurallaan toiminut kymmenien tuhansien jalkavaivaisten kanssa ja omaa hyvät valmiudet viedä kuntoutusta eteenpäin, niin leikkausten ja tapaturmien jälkeen, kuin myös pitkäaikaisten rasitusvaivojen kuntoutuksessa.

Aktiiviset omatoimiharjoitteet ovat lähtökohtaisesti tärkeä osa hyvää ja laadukasta kuntoutusprojektia, mutta usein pelkkien harjoitusohjeiden antaminen ei ole järkevää. On tärkeää tutkia kivun syitä ja toteuttaa aktiivisia omatoimiharjoitteita osana hoitoprosessia. Usein asiakkaan kipu on niin hankala, että alkuvaiheen kuntoutuksessa pääpaino on passiivisissa hoidoissa. Asemalla asiakas voi saada esim. manuaalista hierontakäsittelyä, kipua helpottavia teippauksia tai laitehoitoja. LPG-hoito on erityisen tehokas apu kivun hoidossa ja se onkin viimeisen parin vuoden aikana saavuttanut tärkeän hoitokeinon aseman myös ortopedien keskuudessa leikkauksesta tai tapaturmasta toipumisessa. Yhteistyömme ortopedien ja muiden erikoislääkäreiden kanssa on tiivistä.

Rasitusperäiset alaraajavaivat

Tyypillisiä rasitusperäisiä alaraajavaivoja ovat mm. vasaravarpaat, päkiäkipu, plantaarifasciitti / kantapääkipu, vaivasenluu -ongelmat, lattajalka, akillesjännekipu, nilkkakipu, säären alueen kipu sekä polven ja lonkan vaivat (mm. polven ja lonkan nivelartroosi eli kuluma). Asemalla laaditaan aina yksilöllinen suunnitelma kuntoutukseen ja kivun hoitoon ottaen huomioon asiakkaan ikä, terveyden tila, lääkitys, fyysinen rasitus töissä ja kotona sekä muut seikat, jotka saattavat vaikuttaa tilanteeseen.

Yksilölliset tukipohjalliset

Jalan virheasento, lihasten epätasapaino, liikkuvuuden ongelmat tai esimerkiksi jalkojen pituusero on syytä selvittää. Yksilölliset tukipohjalliset auttavat korjaamaan pahempiakin virheasentoja, mutta tuennatkin ovat aina vain osa hyvää kuntoutusta. Timo Torpo ottaa jalasta yksilöllisen mallin ja valmistaa käsityönä kulutusta kestävät tukipohjalliset. Asema Fysioterapian yksilölliset tukipohjalliset ovat nimensä veroiset: vasemman ja oikean jalan korjaustarpeet, ja näinollen yksilöllisesti valmistetut tukipohjalliset voivat olla keskenään hyvinkin erilaiset.

Muu fysioterapia

Meiltä saat apua ja selkeitä ratkaisuja myös moniin muihin eri vaivoihin. Asiakkaan on helppo tulla niin jalkakivun kuin myös selkä- tai olkapäävaivan takia. Asemalla asiakas otetaan osaaviin käsiin heti ensimmäisellä tapaamisella. Hoito suunnitellaan asiakkaan kanssa yhdessä ja yksilöllisesti.

Fysioterapiassa yhdistämme erilaisia hoitomuotoja asiakkaan vaivan mukaan. Yhtenä esimerkkinä tehokkaasta hoitomuodosta voimme nostaa esille paineaalto- eli ESWT -hoidon, joka on tehokas hoitomenetelmä. Paineaaltokäsittely on nopea ja tehokas erityisesti jänneliitoksien ja kalvojen ongelmissa kuten olkapään jännetulehdukset, tenniskyynärpää, lonkan limapussitulehdus, lihasaitio-oireyhtymä ja akillesjänteen tulehdus tai luupiikki. Paineaaltohoito on jopa vaihtoehto kortisonille tai kirurgiselle toimenpiteelle. Paineaaltohoidon vaikutuksesta kipualueen aineenvaihdunta vilkastuu, kipu lievittyy ja krooninen tulehdus vähenee. Hoitomuodon positiivisista vaikutuksista on löydettävissä paljon tutkittua tietoa. Asema Fysioterapiassa ESWT-hoito yhdistetään aina muihin fysioterapeuttisiin hoitotoimenpiteisiin.