LPG-hoito ja lymfaterapia

Kivun hoidon tavoitteina ovat kivun lievittyminen, toimintakyvyn koheneminen ja elämänlaadun paraneminen. Pitkäkestoista kipua ei yleensä pystytä kokonaan poistamaan, mutta sitä voidaan lievittää ja asiakkaan selviytymistä tukea. Kivun hoito suunnitellaan aina yksilöllisesti asiakkaan kipuongelman ja muiden sairauksien hoidon mukaan. Hyvä hoito perustuu toimivaan hoitosuhteeseen, johon sisältyy empaattinen ja kuunteleva suhtautuminen.

Kivun ja turvotuksen hoitoa manuaalisesti

Jos asiakkaan kipu on voimakas tai akuutti, saattaa paras hoitomuoto olla manuaalinen eli käsin tehtävä hoito. Anne-Mari yhdistää hoidossa otteita klassisesta hieronnasta, lymfaterapiasta ja faskiakäsittelystä. Hoito toteutetaan aina asiakkaan kanssa yhdessä suunnitellen. Suunnittelussa otetaan huomioon asiakkaan ikä, terveyden tila, lääkitys, työn tai harrastusten kuormittavuus sekä muut terveyteen tai hoitotilanteeseen vaikuttavat asiat.

Kivun ja turvotuksen hoitoa myös LPG-laitteella

Manuaalisten hoitojen lisäksi käytämme LPG-hoitoa, joka aktivoi soluja mekaanisen stimulaation avulla. Hoitomenetelmä on luonnollinen, turvallinen, miellyttävä ja ainutlaatuinen. LPG-hoidossa yhdistyvät faskia- ja lymfahoito sekä klassinen hieronta. Solustimulaation saavat aikaan motorisoidut rullat ja alipaine.

LPG-laite on alunperin kehitetty sidekudoshierontaan ja leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen. Tutkimusten mukaan hoito parantaa verenkiertoa 400-500% ja imunestekiertoa 300%. LPG-hoito on tutkimusten mukaan siis paljon tehokkaampaa kuin perinteinen lymfaterapia. LPG®-menetelmistä on tehty jo lähes 130 tieteellistä tutkimusta ja hoitomuoto on levinnyt yli 110 maahan.

LPG-hoito toimii myös hyvin perinteisen hieronnan korvikkeena. Samalla hoitokerralla parannetaan aineenvaihduntaa, hoidetaan kireitä lihaskalvoja ja saadaan perinteisen hieronnan vaikutuksia lihaksiin. Hoidolla on välitön vaikutus kipuun ja liikerajoitteeseen ja se helpottaa tehokkaasti lihaskipua mm. rasituksen jälkeen.

LPG-hoito nopeuttaa paranemista tapaturmien ja leikkausten jälkeen

• Hoito vähentää turvotusta, tulehdusta sekä nivelten jäykkyyttä
  • Lievittää kipua
  • Parantaa aineenvaihduntaa
  • Hoitaa arpikudosta ja vähentää fibroosin muodostumista

LPG-hoito optimoi aktiiviliikkujan ja urheilijan tuloksia

• Tehostaa palautumista ja rentouttaa jännittyneitä lihaksia rasituksen jälkeen
  • Nopeuttaa urheiluvammojen parantumista
  • Hoitaa lihas- ja lihaskalvokireyksiä ja kipuja
  • Valmistaa lihaksia suoritukseen ja aktivoi hermostoa

Esimerkkejä erilaisista sairauksista tai tilanteista, joiden hoidosta Anne-Mari Torpolla on erityistä kokemusta:

• Tapaturmien ja leikkausten jälkeinen turvotus ja kipu
  • Laskimovajaatoiminnan aiheuttama turvotus
  • Syövän aiheuttama turvotus, kipu ja jäykkyys esim. rintasyövän jälkeen
  • Lipödeema eli krooninen häiriö elimistön rasva-aineenvaihdunnassa. Lipödeema kerää poikkeuksellista rasvakudosta kehoon, yleensä jalkoihin ja käsivarsiin, mutta lipödeemakudosta voi esiintyä koko kehon alueella. Lipödeeman oireita voivat olla mm. kipu, turvotus, kehon kylmyys, kosketusarkuus ja mustelmaherkkyys. Rasvakudosta ja turvotusta voidaan hoitaa manuaalisesti tai LPG-laitteella, jolloin helpotetaan kipua ja turvotusta.
  • Sairaudet, joihin liittyy tulehdusreaktion aiheuttama turvotus (esim. nivelrikko tai nivelreuma)
  • CRPS eli monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä
  • Arpien ja fibroosikudoksen hoito
  • Fibromyalgian oireiden lievittäminen